vrijdag 7 september 2007

De trein als fallus-symbool voor onze burgemeesters?

NMBS-topman Marc Descheemaecker pleit voor de sluiting van verschillende stopplaatsen voor de trein in heel het land. Er zijn nu nog 326 onbemande stopplaatsen in ons land. Blijkbaar wil Descheemaecker er met de groffe borstel doorgaan en lokale treinen op grote schaal gaan vervangen door bussen. De NMBS-man voegde er smalend aan toe dat veel burgemeester in België “de afschaffing van treinen blijkbaar als een bedreiging zien van hun mannelijkheid”. De trein als falussymbool? De stopplaats als ..? Je moet er maar opkomen. Een brave burgervader die vindt dat mensen in zijn gemeente het recht hebben om met de trein naar het werk te gaan, is, is dus hopeloos gefrustreerd en gecomplexeerd...

De schrapping van stopplaatsen zou in de nieuwe beheersovereenkomst tussen de federale overheid en de NMBS moeten opgenomen worden. Het valt te vreezen dat de nieuwe regering Leterme (of Vanrompuy? of Reynders) daar wel eens oren naar zou kunnen hebben. Dan zou het resultaat van jaren paarsgroen beleid met investeringen in extra treinverbindingen, herwaardering van stations en heropening van stopplaatsen, totaal onderuit gehaald worden. De NMBS-top tekent dan mee voor een anti-ecologisch en a-sociaal beleid.

Ook bij Infrabel zijn ze aan het stuntelen geslagen. Vandaag zou de Diabolo, de verbinding tussen de luchthaven van Zaventem en de E 19 en uiteindelijk Antwerpen, met veel bombarie aangekondigd worden. Maar de persconferne"tie werd op het laatste moment afgeblazen. Blijkbaar liep er iets grondig mis. Het gaat dan ook om een PPS-constructie : een samenwerking van de overheid met de privé. En dan zit er in onze contreien al vlug een haar in de boter. Dus voorlopig nog geen Diabolo. Weer eens uitstel, net als voor het al eeuwen aangekondigde GEN-project voor de Brusselse rand.

Johan Malcorps

Geen opmerkingen: